W drugiej połowie XIX wieku Rzeszów był już miastem na linii kolejowej Kraków – Lwów, jednak brakowało bezpośredniego połączenia z południowo-zachodnią częścią Galicji, w tym z Jasłem i Krosnem, gdzie rozwijał się przemysł naftowy i rzemiosło lokalne. W latach 80. XIX wieku zapadła więc decyzja o budowie linii Rzeszów – Jasło. Dzięki połączeniu z Galicyjską Koleją Transwersalną możliwe stało się skomunikowanie regionów Karpat od Słowacji po wschodnią Galicję.
Nowa zbudowana linia kolejowa liczyła ok. 67 kilometrów, na jej trasie znajdowały się stacje: Rzeszów-Staroniwa, Boguchwała, Czudec, Strzyżów, Dobrzechów, Wiśniowa, Frysztak, Przybówka, Moderówka, Jasło. Jak donosił dwutygodnik "Kuryer Rzeszowski" pociągi w obie strony kursowały początkowo dwa razy dziennie. Z Rzeszowa odchodziły o godzinie 7.08 i 16.01, z Jasła o 6.40 i 14.41. Podróż trwałą nieco ponad trzy godziny.
Linia kolejowa Rzeszów – Jasło była jednym z ważniejszych projektów infrastrukturalnych Austro-Węgier w Galicji. Umożliwiła rozwój przemysłu, zwiększyła mobilność mieszkańców regionu i przyczyniła się do integracji południowo-zachodniej części Galicji z resztą kraju. W okresie międzywojennym linia funkcjonowała w ramach sieci Polskich Kolei Państwowych (PKP), a w czasie II wojny światowej była wykorzystywana do celów strategicznych. Dziś linia nr 106 nadal łączy Rzeszów z Jasłem, pozostając ważnym szlakiem transportowym Podkarpacia.
s
Napisz komentarz
Komentarze